Teza nr 2

2. Metoda – (gr methodos- droga, sposób dochodzenia do prawdy).
W. Okoń: metoda – systematyczny sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiągnięcie celów kształcenia. Wypróbowany układ czynności realizowany świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów.

Klasyfikacja metod (wg W. Okonia):
*Oparte na obserwacji;
*Oparte na słowie;
*Oparte na praktyce.


Podział metod (wg x. M. Majewskiego):
*biblijne – czytanie PŚ, opowiadanie, medytacja, dialog z tekstem, bibliodrama, przypisywanie tekstu do problemu życiowego etc.;
*liturgiczne – uczą nawiązywania osobowej więzi z Jezusem Chrystusem: celebracja, adoracja, nabożeństwo, pielgrzymka;
*dydaktyczne – praca z tekstem, burza mózgów, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenie pamięci, śpiew;
*ewangelizacyjne – wyjście ze środowiska w świat.

Kryteria doboru metod:
*treść
*cel
*podmiot (uczeń i katecheta)
*baza dydaktyczna.

Czesia o metodach złote myśli:
Przy stosowaniu metod konieczna jest ich znajomość, dobór metod jest indywidualny.




Charakterystyka poszczególnych ogniw katechezy
Metody
Środki dydaktyczne w katechezie
Ocena w katechezie

powrót