1.Charakterystyka poszczególnych ogniw katechezy
1.a Sprawdzenie zadania domowego
Wykonanie zadania domowego ma dwa cele: dydaktyczny i wychowawczy. Ze sferą intelektualną zadania domowego wiąże się jego cel dydaktyczny. Sprawdzanie pracy domowej, dopilnowanie by uczeń ją wykonał to cel dydaktyczny – uczy systematyczności. W przypadku niewykonania pracy domowej nauczyciel powinien dociec przyczyn. Pracę domową można sprawdzać np. przez odpytanie klasy, pytanie o ochotników etc.
1.b Punkt wyjścia.
Punkt wyjścia ma na celu rozpoczęcie lekcji, zainteresowanie uczniów, wprowadzenie w zagadnienie.
Rodzaje:
*egzystencjalny – odnoszący się do codziennych sytuacji ucznia;
*biblijny;
*liturgiczny – np. udział w Eucharystii;
*nawiązanie do poprzedniej lekcji.
1.c
Przekaz treści.
Warunki dobrego przekazu:
*atmosfera – cisza, życzliwość, dyscyplina;
*dobre przygotowanie katechety;
*pełna dyspozycyjność nauczyciela;
*postawa nauczyciela, tembr głosu.
Kateccheza powinna opierać się na: PŚ, liturgii, Magisterium Ecclesiae.
Formy przekazu treści:
*Opowiadanie – wykład – pogadanka;
*Dyskusja – wymiana poglądów;
*metoda metaplanu (4 pytania: Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego tak nie jest? Co zrobić aby tak było?)
*praca z książką;
*metoda panelu;
*metoda trybunału – sędzia, adwokat, oskarżyciel etc;
*bibliodrama – odczytywanie fragmentów PŚ z podziałem na role.
1. d Interioryzacja
Interioryzacja (uwewnętrznienie)– cel dydaktyczny, ma prowadzić do komunii z Jezusem Chrystusem, by uczeń przyjął przekazywane treści za swoje. Lekcja religii to nie tylko przekaz wiedzy, ale i wychowanie – prowadzi do:
zastosowania przyswojonych treści w życiu;
modlitwy – spotkanie z Bogiem, zetknięcie się z sacrum; rodzaje: modlitwa wspólnotowa, indywidualna, śpiewana etc
postanowienia
1. e Podsumowanie – pytania uczniów, prośba o streszczenie lekcji w jednym zdaniu, praca pisemna, test etc.
1. f Zapis do zeszytu.
1. g Praca domowa,
1.h Informacje duszpasterskie,
1. i Modlitwa na zakończenie.